Europako Zeru Bakarra (Single European Sky, SES) Europar Batasunaren 2004ko erregelamendu-ekimena da, eta haren helburu nagusia da kontinenteko aire-nabigazioa kudeatzeko sistema berregituratzea aire-garraioko sistema eraginkorrago bateranzko bilakaera sustatzeko.
04 JARDren pean egindako kontratuek aire-zirkulazioa kudeatzeko erabiltzen diren sistemen eraldaketa digitala ahalbidetuko dute, berotegi-efektuko gasen emisioak murrizten laguntzeko, bai deskarbonizazioari dagokionez, bai beste kutsatzaile atmosferiko batzuen emisioari dagokionez. Eraldaketa horrek trantsizio ekologikoa ahalbidetuko du aire-sektorean, UAVak eta antzeko erabiltzaile berriak sartzea barne, bai eta aireko garraioak sortzen duen kohesio sozial eta ekonomikoa ere; hori guztia Europako Zeru Bakarraren esparruan Europatik sustatutako jarduerekin bat eginez.
ENAIREk (Espainiako aire-nabigazioko kudeatzaileak) “Europako Zeru Bakarra Garatzeko Jarduerak” proiektuarekin laguntzen du PERTE horretan. Proiektu horren helburuak dira aire-zirkulazioa kontrolatzeko sistemak eta zaintza-sistemak modernizatzea, eraldaketa digitala eta informazio-sistemak, eta komunikazio-sistemen bilakaera.
Proiektu honetako inbertsioak hiru esparrutan kokatzen dira:
- Iraunkortasuna: jarduera horiek U-space-ren garapenaren esparruan kokatzen dira, eta, horri esker, aire-eremu bakarrean drone askoren jarduera aldi berean kudeatu ahal izango da (aire-eragiketetan deskarbonizatzen laguntzen duten ibilgailu elektriko autonomoak eta poluitzaile atmosferikoen emisioak murrizten dituztenak, hala nola NOx, KOLak, etab), bai eta aerotaxien operazioa ere (Urban Air Mobility), pertsonen garraioaren kontzeptu berri bat sortzeko. Droneek energia garbiak erabiltzen dituzte batez ere, eta sistema horrek hegaldien ibilbideak optimizatuko ditu, ingurumen-irizpideak oinarri hartuta. Lehen fase batean droneak paketeriarako erabiliz, banaketarako furgoneten ibilgailuen trafiko-bolumen handi bat ordeztu ahal izango da, eta, hurrengo fasean, pertsonak aerotaxietan zehar garraiatzeko ere balioko du, baita motor elektrikoekin eta/edo hidrogeno-pilekin ere. Horrez gain, zarata murrizten lagunduko da aireontzi automatizatuek hirien gainetik altuera handian hegan egiten dutenean.
- Digitalizazioa: hainbat jarduera-eremu digitalizatu nahi dira, besteak beste, dokumentazio aeronautikoa (datuak eta kartografia), hegaldiak teknologia berrien bidez egiteko erabiltzaileen eskura jartzea, Lurra/Airea estaldura zabaltzea eta pilotu-kontrolatzaile komunikazioetan ahotsa digitalizatzea eta radar primarioen sarearen modernizazio teknologikoa, adibidez.
- Segurtasuna: aire-zirkulazioa kontrolatzeko sistemaren azpiegitura eguneratzera eta aire-zirkulazioa kontrolatzeko sistema modernizatzera bideratuta daude jarduerak, araututako irizpideetara egokitzeko, gaitasunean, eragiketa-segurtasunean, zibersegurtasunean eta digitalizazioko kontzeptu berritzaileetan hobekuntzak txertatuz.
Gauzatzea eta emaitzak
2023ko irailean 8 proiektu amaitu ziren, eta aurrekontu osoa 75,4 milioi eurokoa izan zen.