El Cel Únic Europeu (Single European Sky , SES) és una iniciativa reglamentària de la Unió Europea en 2004 que té l'objectiu fonamental de reestructurar el sistema de gestió de la navegació aèria del continent, promovent la seva evolució cap a un sistema de transport aeri més eficaç.
Els contractes duts a terme sota l'ACT 04, permetran una transformació digital dels sistemes emprats per a la gestió del trànsit aeri, per ajudar a la reducció de les emissions de gasos d'efecte hivernacle, tant referent a la descarbonización, com l'emissió d'altres contaminants atmosfèrics, que permetrà una transició ecològica en el sector aeri incloent l'entrada de nous usuaris com els UAV, així com la cohesió social i econòmica que el transport aeri genera, tot això en línia amb les actuacions impulsades des d'Europa en el marc del Cel Únic Europeu.
ENAIRE, gestor de navegació aèria a Espanya, contribueix en aquest PERTE amb el Projecte “Actuacions per al Desenvolupament del Cel Únic Europeu”, que té com a objectius la modernització dels sistemes de control de tráfico aeri i dels sistemes de vigilància, la transformació digital i sistemes d'Informació i amb l'evolució dels sistemes de comunicacions.
Les inversions d'aquest projecte s'enquadren en tres àmbits:
- Sostenibilitat: aquestes actuacions s'emmarquen en el marc del desenvolupament d'O-space, que permetrà gestionar operacions simultànies d'un gran nombre de dron (vehicles elèctrics autònoms que contribueixen a la descarbonización i de reducció d'emissions de contaminants atmosfèrics com el NOx, els COV, etc. de les operacions aèries) en una mateixa porció d'espai aeri, així com l'operació dels Aerotaxis (Urban Air Mobility) per a un nou concepte de transport de persones. Els dron empren majoritàriament energies netes i aquest sistema optimitzarà les trajectòries de vol sobre la base de criteris mediambientals. Mitjançant l'ús de dron en una primera fase per a paqueteria, permetrà substituir un important volum de tráfico rodat de furgonetes de repartiment, i en una fase posterior servirà també per a transport de persones a través dels aerotaxis, també amb motors elèctrics i/o piles d'hidrogen. Addicionalment, es contribuirà a la reducció de soroll quan les aeronaus automatitzades volin per sobre de les ciutats a gran altura.
- Digitalització: se cerca digitalitzar diferents àmbits d'actuació, tals com la documentació aeronàutica (dades i cartografia), la posada a la disposició dels usuaris per a la realització de vols mitjançant noves tecnologies, l'ampliació de la cobertura Terra/Aire i digitalització de la veu en les comunicacions pilot-controlador, la modernització tecnològica de la xarxa de radars primaris, entre uns altres.
- Seguretat: les actuacions es dirigeixen a actualitzar la infraestructura del sistema de control del trànsit aeri i modernitzar del sistema de control de tráfico Aeri per a la seva adequació a criteris reglamentats, incorporant millores en capacitat, seguretat operacional, ciberseguretat i conceptes innovadors de digitalització.
Execució i resultats
Al setembre de 2023 s'havien finalitzat 8 projectes, amb un pressupost total de7 5,4 M €.