La Unitat de Dones i Ciència (UMyC) s'encarrega de promoure l'aplicació adequada delprincipi de transversalitat (mainstreaming) de gènere en els àmbits científic, tecnològic i d'innovació. En compliment d'aquest principi, la UMyC proposa i impulsa la perspectiva de gènere en les polítiques científiques, tecnològiques i d'innovació que afecten de la igualtat efectiva entre dones i homes. D'aquesta manera:
-
Promou la presència equilibrada de dones i homes en tots els àmbits i nivells del sistema de ciència, tecnologia i innovació, d'acord amb els seus mèrits i capacitats, a través de mecanismes que eliminin biaixos, barreres i desincentivación.
-
Promou la integració transversal de l'anàlisi de sexe/gènere en els continguts de programes i projectes de recerca científica, així com la recerca específica en el camp dels estudis feministes, de les dones i del gènere.
-
Promueve la integración transversal del análisis de sexo/género en el contenido de los desarrollos tecnológicos y la innovación.
La UMyC es va posar en marxa per a donar compliment a l'ORDRE PRE/525/2005, de 7 de març, relativa a l'adopció de 54 mesures per a afavorir la igualtat entre dones i homes. En concret, la mesura 4.1 disposava que “s'acorda crear una unitat específica de 'Dona i Ciència' per a abordar la situació de les dones en les institucions investigadores i millorar la seva presència en elles”.
- Capitolina Díaz Martínez va ser la primera directora de la UMyC des de gener de 2006 fins a febrer de 2008.
- Inés Sánchez de Madariaga va ser directora de la UMyC des de setembre de 2009 fins a octubre de 2014.
- Ana Puy Rodríguez va ser directora de la UMyC des de l'1 de desembre de 2014 fins al 19 de març de 2020.
- Zulema Altamirano Argudo va ser directora de la UMyC des de desembre de 2020 fins a febrer de 2023.
- Silvia Rueda Pascual va ser directora de la UMyC des de maig de 2023 fins a maig de 2025.
Amb la finalitat de fomentar la igualtat de gènere des de tots els organismes públics involucrats en la recerca, la tecnologia, la innovació i les universitats, la UMyC treballa en cooperació, entre altres, amb:
En l'àmbit nacional:
- Agència Estatal de Recerca (AEI)
- Centre per al Desenvolupament Tecnològic Industrial (CDTI)
- Fundació Espanyola per a la Ciència i la Tecnologia (FECYT)
- Comissions i grups tècnics d'igualtat de gènere en els Organismes Públics de Recerca (OPI)
- Ministeri d'Igualtat
- Institut de la Dona i per a la Igualtat d'Oportunitats (IMIO)
- Institut Nacional d'Estadística (INE)
- Comissions i Associacions de Dones i Ciència/Tecnologia/Universitat
En l'àmbit internacional:
- Sector de Género en la Unidad Ciencia con y para la Sociedad (SwafS) de la DG de Investigación e Innovación de la Comisión Europea
- Consejo de la Unión Europea. Comité para el Espacio Europeo de Investigación (ERAC)
- Grupo de Trabajo Permanente sobre el Género en la Investigación y la Innovación (SWG GRI, antiguo grupo Helsinki sobre el Género en la Investigación y la Innovación)