Compra Pública d'Innovació

La innovació constitueix un dels factors indispensables per al creixement econòmic del país, per aquest motiu ocupi un lloc destacable en les polítiques europees i nacionals. A més, es configura com una de les claus per a la creació d'ocupació, el creixement a mitjà termini, la productivitat i, en definitiva, la millora de la competitivitat.

El Ministeri de Ciència i Innovació realitza actuacions que fomenten la innovació tant en les empreses com en les entitats públiques. En concret, la Compra Pública d'Innovació (CPI) té com a objectiu potenciar la innovació en el sector públic i sector privat per mitjà de la compra pública, de manera que s'incorporin solucions innovadores en les Administracions Públiques i s'incentivi la innovació en les empreses.

Fiscalitat i bonificacions per activitats de R+D+I. Segell de PIME Innovadora

L'Administració Pública compta amb diversos instruments per a l'impuls de la innovació empresarial, tals com els incentius fiscals per la realització d'activitats de recerca i desenvolupament i/o innovació tecnològica i les bonificacions sobre la quota a la Seguretat Social per personal investigador.

Com a principals instruments fiscals, destaquen els Informes Motivats Vinculants i el segell PIME Innovadora. Els Informes Motivats Vinculants aporten seguretat jurídica en l'aplicació de deduccions i bonificacions per Recerca, Desenvolupament i/o Innovació Tecnològica (R+D+i). D'altra banda, la creació del segell de PIME Innovadora i del seu registre cerca posar aquestes empreses en valor, afavorir la seva identificació i formular polítiques específiques.

Aquests instruments són de caràcter horitzontal i d'aplicació lliure i general. A més, estan orientats a incentivar la iniciativa del sector privat sense condicionar l'àmbit innovador al que s'orienta l'empresa.

Transferència del coneixement

La transferència del coneixement constitueix un dels eixos d'actuació prioritaris en l'Estratègia Espanyola de Ciència, Tecnologia i Innovació. El principal objectiu és col·locar a Espanya entre els països amb major nivell d'innovació, fent que la transferència de coneixement tingui impacte en termes de generació de progrés.

Per a això, és necessari afavorir la transferència de coneixement i desenvolupar vincles bidireccionals entre ciència i empreses (especialment les pimes) a través de la comprensió mútua de necessitats i objectius. A més, és de summa importància assegurar la cooperació públic-privada en les diferents etapes de la cadena de valor: des de les fases inicials del desenvolupament de les tecnologies en les quals s'afavorirà l'aplicació del coneixement, fins a l'arribada al mercat de productes d'interès per a la societat. La R+D+I nacional ha de prioritzar i donar resposta als desafiaments dels sectors estratègics.

Disseny com a motor de la innovació

La inversió en innovació i en disseny és una aposta de present i de futur. La innovació fa possible aconseguir l'excel·lència empresarial i el lideratge als mercats. L'aposta de les empreses per la innovació és una de les nostres millors eines per afavorir la competitivitat, el progrés social i el creixement econòmic a llarg termini. El disseny, per la seva banda, és font de riquesa i benestar. Però, a més, el disseny és motor de la innovació, estant sempre present en el procés productiu. El disseny constitueix la base i la força impulsora de la innovació.

Tots dos, innovació i disseny, es complementen i interaccionen entre si. La innovació és element determinant per a l'avanç i l'evolució del disseny, obrint-li nous camps de desenvolupament, al mateix temps que el disseny és eina que constitueix la base i la força impulsora de la innovació.

Ecosistemes d'innovació

Les polítiques públiques dirigides a promoure els ecosistemes regionals d'innovació han evolucionat durant els últims anys cap a un nou enfocament més participatiu i col·laboratiu. Aquest viratge en les polítiques de ciència i innovació apunta a un nou model de governança multinivell entorn de/entorn de reptes compartits, amb una visió orientada al territori que promou l'ús eficient de les capacitats de totes les regions, fomenta la cooperació interregional i afronta les persistents bretxes territorials d'innovació.

Ciutats per la Innovació- Xarxa INNPULSO

Aquesta distinció reconeix a les ciutats líders que han recolzat inversions en infraestructures que afavoreixin la sostenibilitat econòmica i millorin el nostre patró de creixement basat en el coneixement i la innovació. Les entitats locals exerceixen un paper fonamental per aconseguir la cohesió dels agents d'innovació gràcies a la seva proximitat als ciutadans, a les empreses i a les institucions i organismes públics.

Al costat de la distinció s'ha engegat la Xarxa de Ciutats de la Ciència i la Innovació (INNPULSO).

Pla Estratègic de Tecnologia Energètica (SET PLA)

El “European Strategic Energy Technology Pla” (SET Pla, en les seves sigles en anglès) és un instrument clau per impulsar la transició cap a un sistema energètic climàticament neutre, mitjançant el desenvolupament de tecnologies innovadores, baixes en carboni i competitives en costos. El SET Pla es va establir en 2007 i, des de la creació de la Unió de l'Energia en 2015, es va convertir en un dels principals instruments del seu cinquè pilar dedicat a recerca, innovació i competitivitat. Espanya és membre del Steering Group i del Bureau, òrgans de governança del SET Pla.

Mission Innovation

Mission Innovation és una iniciativa global formada per 23 països més la UE, per aconseguir que la innovació energètica acceleri la descarbonización de tots els sectors de l'economia.

Mission Innovation es va anunciar en la COP21 el 30 de novembre de 2015, quan els líders mundials es van reunir a París per comprometre's amb esforços ambiciosos per combatre el canvi climàtic.

Al juny de 2021 es va llançar Mission Innovation 2.0 per reforçar la cooperació entre els membres i rellançar una nova dècada d'acció i inversió en recerca, desenvolupament i innovació que permeti que l'energia neta sigui assequible, atractiva i accessible per a tots. D'aquesta forma s'accelera el progrés cap als objectius de l'Acord de París i els camins cap a les emissions zero de gasos efecte hivernacle.

Espais d'experimentació per a la innovació

El canvi tecnològic al que fa front la nostra societat planteja enormes desafiaments per al sector públic, no solament com a promotor de la innovació sinó com a subjecte innovador en si mateix, en un marc segur/segur i controlat.

Existeixen instruments que permeten impulsar i accelerar la innovació des del públic, generant espais de desenvolupament per donar noves respostes a les necessitats existents. Són coneguts com sandboxes, living labs i testbeds, que habiliten a les institucions públiques i a les empreses un entorn adequat per a la innovació i l'experimentació.

RESPONSABLE DEL TRATAMIENTO Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. División de Atención al Ciudadano y Publicaciones. P.º de la Castellana, 162, 28046 Madrid
DELEGADO DE PROTECCIÓN DE DATOS dpd@ciencia.gob.es
FINALIDAD DEL TRATAMIENTO Gestionar la comunicación e información con la ciudadanía.
BASE JURÍDICA Artículo 6.1.a) del RGPD: El interesado dio su consentimiento para el tratamiento de sus datos personales para uno o varios fines específicos.
DERECHOS RECONOCIDOS Puede ejercitar sus derechos de acceso, rectificación, supresión y portabilidad de sus datos, y de limitación u oposición a su tratamiento, a través del Procedimiento de ejercicio derechos datos personales (CIENCIA - Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades ) disponible en la sede electrónica del Ministerio. Si considera que no se han tratado sus datos personales de acuerdo con la normativa, puede dirigirse al Delegado de Protección de Datos o bien presentar una reclamación ante la Agencia Española de Protección de Datos (Agencia Española de Protección de Datos | AEPD ).
INFORMACIÓN ADICIONAL Puede consultar información adicional en la Política de privacidad y protección de datos de la página web del Ministerio.