L'Organització Europea de Biologia Molecular (EMBO) és una associació europea de científics creada en 1964 amb el propòsit de promocionar la recerca en biologia molecular a Europa. Està formada per més de 1.400 membres, triats per la seva excel·lència científica en el camp. En l'actualitat més de 60 investigadors espanyols són membres d'EMBO.
En 1969, alguns països europeus van constituir la Conferència Europea de Biologia Molecular (EMBC) per a dotar a EMBO d'una font de finançament estable. Actualment l'EMBC està composta per 27 països membres entre els quals es troba Espanya.
EMBO ofereix beques postdoctorals i de curta estada en laboratoris estrangers, així com ajudes a l'organització de cursos, conferències i altres reunions científiques.
L'EMBL (Laboratori Europeu de Biologia Molecular) es va crear en 1974 amb l'objectiu de crear a Europa un centre públic de recerca capaç d'aconseguir avanços similars als reeixits als EUA en l'àrea de la biologia molecular.
Les principals activitats de l'EMBL són: recerca bàsica en biologia molecular, formació i entrenament de científics i estudiants, prestació de serveis de qualitat a la comunitat científica, desenvolupament de tecnologia punta i instrumentació, i transferència de tecnologia.
Participació espanyola
Espanya contribueix econòmicament a sostenir les activitats de l'EMBL mitjançant quotes anuals establertes en funció de la renda nacional, la qual cosa dóna accés als investigadors espanyols a participar en totes les activitats organitzades per l'EMBL, així com a formar part dels seus equips de recerca en qualsevol de les seus existents.
Existeix un acord entre l'EMBL i el Centre de Regulació Genòmica (CRG) per a constituir una unitat mixta, amb seu a Catalunya, enfocada a l'avanç en la comprensió de sistemes biològics complexos. Aquesta associació d'institucions combina l'experiència de l'EMBL en l'àrea de la biologia computacional amb el saber del CRG en àrees específiques de la genòmica i la proteòmica.
El CRG és un centre de recerca biomèdica l'objectiu de la qual és promoure una recerca bàsica d'excel·lència en biomedicina i, especialment, en els àmbits de la genòmica i la proteòmica.