<p>Projectes de la campanya antàrtica 2025-2026</p>

La Campanya de Recerca Antàrtica Espanyola constitueix un model de cooperació entre diferents institucions públiques al servei de la R+D+I, en el marc del Pla Estatal de Recerca Científica i Tècnica i d'Innovació. El Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats (MICIU) finança l'operació i manteniment del vaixell de recerca ‘Hespérides’ i les despeses associades a la logística general de la campanya, incloent la major part de les despeses de les bases antàrtiques espanyoles ‘Gabriel de Castella’ i ‘Joan Carles I’. Per part seva, l'Agència Estatal de Recerca (AEI) del MICIU, finança la majoria dels projectes de recerca a través de diferents convocatòries del Pla Estatal de R+D+I.

El Comitè Polar Espanyol, adscrit al MICIU, coordina les activitats que els diferents organismes desenvolupen durant les campanyes promovent el desenvolupament de la recerca polar i la coordinació dels mitjans necessaris per al seu desenvolupament.

Les institucions que operen les instal·lacions i coordinen la logística antàrtica són la Unitat de Tecnologia Marina del CSIC, que gestiona la BAE Joan Carles I a l'Illa Livingston, i coordina la logística general de la campanya antàrtica; l'Exèrcit de Terra, que gestiona la BAE Gabriel de Castella a l'Illa Decepció i l'Armada Espanyola, que opera el BIO Hespérides. Tant els vaixells com les bases antàrtiques formen part del mapa espanyol d'Infraestructures Científiques i Tecnològiques Singulars (ICTS), instal·lacions, recursos o serveis excepcionals en el seu gènere, amb un cost d'inversió, manteniment i operació molt elevat i la importància i el caràcter de la qual estratègic justifica la seva disponibilitat per a tot el col·lectiu de R+D+I.

Durant la Campanya Antàrtica Espanyola 2025-2026 es duran a terme activitats relacionades amb 28 projectes de recerca. En concret, 15 projectes del Pla Nacional de Recerca i de Cooperació Internacional de l'Agència Estatal de Recerca, 3 sèries temporals, 1 projecte d'oportunitat del Ministeri de Defensa (IHM-DGAM-INTA) i els serveis de vigilància volcànica, responsabilitat de l'Institut Geogràfic Nacional (IGN) i de predicció meteorològica a càrrec de l'Agència Estatal de Meteorologia (AEMET). A més, es desenvoluparan 2 projectes del programa europeu POLARIN (Polar Research Infrastructure Network) i es donarà suport a 6 projectes de recerca d'altres programes antàrtics nacionals (Portugal, Alemanya i Itàlia).

Tots els projectes i activitats de recerca que es desenvolupin durant la campanya seran secundats pels tècnics especialitzats de la Unitat de Tecnologia Marina del CSIC, i les dotacions de la BAE Gabriel de Castella (Exercito de Terra), del BIO Hespérides (Armada Espanyola).

En total durant aquesta campanya antàrtica, participaran prop de 190 persones, de les quals 100 pertanyen a la comunitat científica relacionada amb els projectes de l'AEI, les sèries històriques i serveis, el MINDEF i el suport internacional, al costat de les 90 persones, entre personal tècnic de la UTM (en BIO Hespérides, BAE Joan Carles I i Campament Byers) i la dotació de l'ET en la BAE Gabriel de Castella, que inclou personal del Cos d'Enginyers, i la dotació del BIO Hespérides.

Les activitats científiques a desenvolupar es distribueixen, en grans agrupacions disciplinessis, en projectes de Ciències de la Vida (27%), Ciències de la Terra (41%) i Ciències Físiques (23%), i els serveis (9%) si bé majoritàriament són projectes multi i pluridisciplinaris i alguns a la frontera del coneixement.

icono-contacto

Secretaría Técnica del Comité Polar Español

P.º de la Castellana, 162. 28046. Madrid

cpe@ciencia.gob.es