- L'article 23bis de la reforma de la Llei de la Ciència, ja en vigor perquè va ser aprovat de forma avançada pel Reial decret-llei 8/2022, de 5 d'abril convalidat al Congrés dels Diputats sense cap vot en contra, habilita la contractació laboral indefinida de personal de recerca (científic, tècnic i de gestió) en les entitats del sector públic, tant quan disposin de fons propis com de fons externs, siguin aquests públics o privats i d'origen nacional o estranger.
- La Disposició Addicional 10, que va ser inclosa en la tramitació parlamentària del projecte de llei, modula el Reial decret-llei 32/2021, de 28 de desembre (de reforma laboral), perquè en el cas dels fons europeus competitius la contractació de personal de recerca en entitats públiques es realitzi mitjançant contractes per temps indefinit, podent recórrer-se al regulat en l'article 23bis, sense poder subscriure, en dita suposada, contractes de durada determinada.
- Amb aquesta Disposició Addicional 10 s'amplia l'abast d'aplicació de l'article 23 bis de la reforma de la Llei, la qual cosa permetrà que més personal de recerca treballi amb millors condicions laborals.
Preguntes i respostes sobre la contractació indefinida en la Llei de la Ciència, la Tecnologia i la Innovació
INTRODUCCIÓ
PREGUNTES I RESPOSTES FREQÜENTS
Quins avantatges té la contractació indefinida en el sector públic de ciència, tecnologia i Innovació pel que fa a l'anterior model de contractació temporal?
La contractació indefinida que regula l'art. 23 bis de la llei té nombrosos avantatges sobre la contractació temporal:
- Més estabilitat: permet mantenir el lloc de treball si s'aconsegueix nou finançament extern mitjançant una addenda al contracte inicial, evitant haver de presentar-se a nous processos selectius.
- Més drets laborals: indemnització de 20 dies per any treballat en comptes de 12 del temporal i millors condicions per a antiguitat, sol·licitud d'hipoteques, etc.
- Evitar possibles fraus en la contractació laboral de durada determinada, mitjançant l'encadenament indegut d'aquests contractes de treball, doncs la Disposició addicional 23ª de la Llei de la Ciència de 2011 que ha estat derogada pel present projecte de llei habilitava a l'encadenament de contractes de durada determinada, era inaplicada en nombroses ocasions en l'àmbit judicial, en suposar un minvament de garanties per als treballadors contractats en el SECTI en relació amb els restants treballadors emparats per l'Estatut dels Treballadors (norma que no preveia tal encadenament i que és el mínim que procura dels drets laborals del treballador).
- Major agilitat: no està subjecta a les limitacions d'oferta d'ocupació pública, massa salarial o taxa de reposició, i no requereix autorització prèvia si es realitza amb càrrec a fons competitius com els europeus.
Es generarà conflictivitat laboral a causa de possibles dificultats per a la finalització del contracte quan no es disposin d'altres fons per mantenir a la persona contractada?
Aquest contracte es pot finalitzar ja que està subjecte a l'article 52 i) de l'Estatut dels Treballadors (ET) que permet a les entitats sense ànim de lucre considerar com a causa objectiva d'extinció del contracte la insuficiència de la corresponent consignació de fons. Per tant, els centres que no disposin de nou finançament per sustentar a les persones contractades podran finalitzar els contractes sense major impediment.
Es recorda que centres de recerca com el CSIC ja està realitzant totes les seves contractacions de personal amb fons de recerca amb aquest model de contractació indefinida, i han obtingut l'aprovació de l'Advocacia de l'Estat d'un model de contracte tipus que inclou aquesta clàusula de finalització del contracte.
A quant ascendeix l'augment de la despesa per indemnització que suposa el canvi de model de contractació temporal a contractació indefinida?
L'augment de la indemnització de 12 a 20 dies suposa un increment del cost laboral de solament el 2,1% anual, l'equivalent a 8 dies d'indemnització més per any. S'ha de tenir en compte que en l'anterior model de contractes d'obra i servei ja es pagaven indemnitzacions de 12 dies. No obstant això, aquest augment de cost es veuria reduït considerablement ja que els contractes indefinits són gravats amb un 1,25% menys de quota empresarial a la Seguretat Social pel que fa al contracte temporal per obra i servei.
Si tenim en compte que un contracte tipus per a un projecte europeu per a un investigador se situa en un cost de 40.000 euros bruts anuals i una durada de tres anys, l'augment de la indemnització suposaria una despesa addicional d'indemnització d'al voltant 2.600 € per persona (876 euros més per any), sense tenir en compte l'estalvi en els costos patronals de la Seguretat Social.
Aquest canvi de model podria afectar a la formació i consolidació de joves investigadors que estan un període d'alta mobilitat i estades temporals?
El personal investigador que estigui en període de formació (predoctoral) i primeres etapes de consolidació (posdoctoral) no es veuen afectats per aquesta reforma perquè podran seguir sent contractats amb fons europeus a través dels contractes temporals que estipula la Llei de la Ciència i que tenen una durada temporal: de fins a 4 anys per al contracte predoctoral encaminat a la presentació de la tesi doctoral (article 21) i d'entre 3 i 6 anys per al contracte posdoctoral d'accés al sistema (article 22). Per tant, l'ús d'aquest model de contractació no perjudica als joves investigadors que treballen en períodes temporals en centres de recerca com a part de la seva formació i etapa de consolidació.
Com es podrà pagar la indemnització quan la persona segueixi contractada amb nou finançament?
La indemnització és una despesa elegible dels projectes europeus i nacionals si es produeix en finalitzar aquest i també es poden fer provisions imputant aquesta despesa als costos indirectes (fins al 25%) que contemplen els projectes europeus i nacionals.
Està en perill l'execució dels fons europeus competitius de recerca amb aquest canvi de model de contractació?
En cap cas es podran en perill l'execució dels fons europeus. Al contrari, la Llei de la Ciència facilita la contractació d'investigadors amb càrrec a fons externs de qualsevol naturalesa, inclosos els fons europeus. L'objectiu de l'article 23 bis de la LCTI és agilitar la contractació, desvinculant-la de la necessitat d'autorització i altres tràmits, quan el grup o centre de Recerca compti amb fons externs, inclosos els fons europeus.
Aquesta modalitat de contractació generarà “borses de falsos indefinits” amb possible augment de la conflictivitat laboral?
És una argumentació errònia posat que un contracte indefinit no és un contracte fix, sinó que la seva durada no apareix prèviament determinada. El personal de recerca amb contracte indefinit no té consideració de personal laboral fix en cap cas, per la qual cosa està subjecte a l'acomiadament per causes objectives regulat en l'article 52 i) de l'ET, a més de per les restants causes d'extinció de la relació laboral legalment previstes.
Es generarà major conflictivitat laboral si alguns centres han de fer front a nombrosos acomiadaments de contractats amb fons europeus amb els consegüents processos d'expedients de regulació d'ocupació (ERE)?
Cal aclarir que els expedients de regulació d'ocupació són un procediment administratiu mitjançant el qual una empresa en crisi cerca obtenir autorització administrativa per suspendre o acomiadar al 10% de la plantilla en 90 dies per a empreses d'entre 100 i 300 treballadors o per 30 o més en empreses de més de 300. Aquest procediment obliga a l'entitat a obrir un període de consultes mitjançant escrit dirigit als representants legals dels treballadors.
Es considera que els eventuals expedients de regulació d'ocupació deguts a la finalització en el termini de 3 mesos de més del 10% de la plantilla o de 30 persones contractades per projectes europeus, es produiria en molt poques ocasions, solament quan es concentrin finalitzacions de projectes. En qualsevol cas, aquests hipotètics ERE serien aprovats per l'autoritat administrativa ja que estarien plenament justificats per la finalització del finançament dels fons europeus. Es recorda que els contractes indefinits poden incloure una clàusula que lligui la seva continuïtat al finançament d'una línia o projecte concret de recerca, en virtut de l'article 52 i) de l'ET.
D'igual manera, cal assenyalar que els Expedients de Regulació d'Ocupació també eren objecte d'aplicació en l'àmbit dels contractes de durada determinada, incloent-se els contractes d'obra i serveis, ja que l'article 51 de l'ET no fa distinció alguna quant a la durada dels contractes objecto d'ERE, parlant en general de “extinció de contractes de treball”, tinguin aquests la naturalesa que tinguin, quan es donin les causes objectives per a la seva finalització i es compleixin els llindars establerts en el citat article 51. Per aquest motiu el canvi a la modalitat indefinida com a fórmula general de contractació no altera l'aplicabilitat o no dels ETS, que seguirà sent idèntica a quan es contractava al personal de recerca amb caràcter temporal.
Habiendo sido informado/a del tratamiento del que van a ser objeto mis datos personales, doy libremente mi consentimiento a dicho tratamiento.
RESPONSABLE DEL TRATAMIENTO | Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. División de Atención al Ciudadano y Publicaciones. P.º de la Castellana, 162, 28046 Madrid |
DELEGADO DE PROTECCIÓN DE DATOS | dpd@ciencia.gob.es |
FINALIDAD DEL TRATAMIENTO | Gestionar la comunicación e información con la ciudadanía. |
BASE JURÍDICA | Artículo 6.1.a) del RGPD: El interesado dio su consentimiento para el tratamiento de sus datos personales para uno o varios fines específicos. |
DERECHOS RECONOCIDOS | Puede ejercitar sus derechos de acceso, rectificación, supresión y portabilidad de sus datos, y de limitación u oposición a su tratamiento, a través del Procedimiento de ejercicio derechos datos personales (CIENCIA - Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades ) disponible en la sede electrónica del Ministerio. Si considera que no se han tratado sus datos personales de acuerdo con la normativa, puede dirigirse al Delegado de Protección de Datos o bien presentar una reclamación ante la Agencia Española de Protección de Datos (Agencia Española de Protección de Datos | AEPD ). |
INFORMACIÓN ADICIONAL | Puede consultar información adicional en la Política de privacidad y protección de datos de la página web del Ministerio. |